Conținutul pe rețelele sociale în timpul războiului: un ghid de expert pentru a evita violența din feed-urile tale
Autor: Ştefan-Eduard Poraicu
Data publicării:
Descoperă cum poți limita conținutul cu caracter violent.

Platformele de social media sunt o sursă excelentă de informații și divertisment. De asemenea, ne ajută să menținem contactul cu prietenii și familia. Dar rețelele sociale pot deveni și au devenit deseori un mediu toxic pentru răspândirea dezinformării, urii și conflictelor.

Majoritatea oamenilor nu pot sau nu doresc să renunțe la rețelele sociale. Eforturile instanțelor și organismelor de stat de a reglementa sau controla acestea se mișcă încet și până acum au fost nereușite. Iar companiile de social media au un istoric de a prioritiza angajamentul în detrimentul beneficiului social.
Utilizatorii se află în fața unei dileme: cum să beneficieze de rețelele sociale fără a se expune la conținut stresant, dăunător sau ilegal. Aceasta devine și mai mult o problemă în timpurile de tensiuni globale și conflict crescute. Atât conflictul din Ucraina, cât și războiul din Gaza au crescut riscul de a vedea imagini îngrozitoare și dăunătoare în feed-urile proprii.

Acest articol, bazat pe cercetarea mea despre știrile pe rețelele sociale, este un ghid pentru a-ți curata și edita feed-urile de social media pentru a te asigura că conținutul pe care îl vezi este adaptat nevoilor tale și nu este ofensator sau deranjant.
Este organizat în cele mai largi categorii de social media. Nu acopăr serviciile mai noi, cum ar fi Threads, Mastodon, Post și Bluesky, deși principiile sunt în general aplicabile. M-am concentrat pe utilizarea acestor aplicații pe telefonul mobil, deoarece asta face majoritatea utilizatorilor, mai degrabă decât să le folosească într-un browser web. Mă concentrez în principal pe conținutul video.

Rețelele sociale pot fi un instrument puternic pentru informații și învățare, dar este unul imperfect. Indiferent de abordarea pe care o alegi pentru a-ți gestiona feed-urile, rămâi precaut și sceptic. Fii atent la actualizările politicii și acordurilor de utilizator și consideră cu atenție pe cine ai încredere și cine îți urmărești.
Multe rețele sociale oferă un feed selectat algoritmic ca prim punct de contact. Specificațiile algoritmilor nu sunt cunoscute public și companiile le rafinează constant. Feed-ul se bazează în mare parte pe locația ta și pe subiectele și persoanele care te-au interesat anterior (fie că le urmărești, fie că doar ai vizionat sau interacționat cu conținutul). De asemenea, poate include alte informații, cum ar fi vârsta și genul tău, pe care le-ai fi dat anterior serviciului.

Organizații și indivizi investesc bani și timp pentru a se asigura că conținutul lor va fi văzut. Publicitarii vor plăti, de asemenea, pentru a-și arăta conținutul clienților care îndeplinesc criteriile lor. Este de asemenea important de reținut că conținutul plătit nu este doar bunuri și servicii de vânzare, ci poate fi o agendă politică sau socială - adesea una ascunsă. Aceasta este baza știrilor false și a dezinformării deliberate.
Iată câteva moduri de a-ți gestiona feed-urile de pe rețelele sociale.

Pe toate rețelele, cu excepția TikTok, cheia este selecția atentă a persoanelor pe care le urmărești.
Pe Twitter (X) cea mai bună opțiune este să te îndepărtezi de pagina „pentru tine” (care este vizualizarea implicită) și să te concentrezi pe pagina „urmăritori”. Nu poți elimina pagina „pentru tine” în totalitate. Feed-ul „urmăritori” include toate persoanele pe care le urmărești, tweet-urile lor și retweet-urile lor.
Dacă vezi conținut pe care nu vrei să-l vezi, poți să anulezi urmărirea, să blochezi sau să taci.

Cel mai simplu mod de a curăța feed-ul de știri de pe Facebook este să „renunți la prietenie” cu conturile. O altă opțiune este să „nu mai urmărești” pe cineva: rămâi prieteni, aceștia pot vedea conținutul tău și pot interacționa cu el, dar postările lor nu vor apărea în feed-ul tău, cu excepția cazului în care te menționează sau îl cauți. Sau poți să „iei o pauză” de la cineva, care este un fel de blocare temporară. Blocarea este opțiunea cea mai extremă. Acesta îi va îndepărta și tot conținutul lor și va ascunde tot conținutul tău de ei.
Instagram oferă opțiuni similare de a nu mai urmări și de a tăcea (similar cu opțiunea de „a lua o pauză” de pe Facebook).

TikTok are doar opțiuni limitate pentru utilizatori de a filtra sau de a-și curăța feed-urile. Pagina „urmăritori” arată doar creatorii pe care îi urmărești (și reclame). Nu este și nu poate fi setată ca vizualizare implicită.

Pagina „pentru tine” este complet condusă de algoritm. Apăsând pe un creator îți permite doar să îl urmărești, nu să îl ascunzi sau să îl blochezi. Poți, totuși, să blochezi utilizatori specifici. Apasă pe profilul lor, apoi pe iconița de partajare. „Raportează” și „blochează” sunt sub diverse opțiuni de partajare. Blocarea îndepărtează conținutul lor, dar nu și conținutul altor utilizatori care îi prezintă.

Multe platforme au opțiuni pentru limitarea conținutului violent sau grafic. Pe Facebook aceasta este îngropată în meniul Setări. De acolo, apasă pe News Feed, apoi Reduce. Nu poți elimina acest conținut, dar îl poți muta în jos în feed-ul tău.

Pe TikTok, apăsând lung pe ecran aduce panoul de opțiuni. De acolo poți raporta un videoclip; există și o opțiune „nu sunt interesat” pentru a elimina acel videoclip și altele cu hashtaguri similare din feed-ul tău. Dacă apeși pe „detalii” pentru a vedea ce hashtaguri vor fi filtrate, poți selecta anumite pentru a le bloca. Nu este clar cât de fiabilă este aceasta, totuși - hashtagurile se schimbă în timp. Un număr de hashtaguri aparent nu pot fi filtrate, dar nu este clar care sunt acestea sau de ce nu pot fi filtrate.

Opțiunea „preferințe de conținut” sub „setări” îți permite să filtrezi cuvintele cheie video. Asta le îndepărtează de pe pagina ta „pentru tine”, pagina ta „urmăritori”, sau ambele.

Poți de asemenea seta TikTok pe „mod restricționat”. Aceasta limitează accesul la „conținut nepotrivit” - o descriere vagă.
Acesta nu este un ghid perfect, deoarece rețelele sociale nu sunt proiectate să fie controlate de utilizator. Aceste companii se bazează pe angajamentul utilizatorilor: cu cât petreci mai mult timp pe aplicația lor, cu atât câștigă mai mulți bani. Ele nu sunt în mod deosebit interesate să se asigure că conținutul este util sau precis.

Sursa: Reuters

Vezi și Echilibrul hormonal în organism contribuie la sănătate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Astrosens și pe Google News

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Daniela Simulescu Foto emisiune

Horoscop de weekend. Previziuni pentru Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu și Fecioară

Daniela Simulescu Foto Emisiune

Horoscop de weekend. Previziuni pentru Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător și Pești

Freepik.com

Sezonul Capricornului, din 21 decembrie. Cele mai afectate PATRU zodii

Daniela Simulescu Foto emisiune

Horoscop azi pentru Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu și Fecioară. Zodia care trebuie să vadă jumătatea plină a paharului

pixel